• Najít
  • Memodo Eventy
  • Oznámení
  • Oblíbené
  • Můj účet
  • Nákupní košík

Bezpečnost bateriových úložišť

Fotovoltaické znalosti
Aktualizováno 18. září 2024
14 min. doba čtení
Martin_Sip
Martin Šíp

V éře zelené energetiky jsou bateriové systémy základem moderní infrastruktury. Uchovávají energii z obnovitelných zdrojů, stabilizují sítě, snižují náklady a dokážou i vydělávat. S jejich rychlým rozvojem ovšem rostou i technické a bezpečnostní požadavky. Ale jakmile se začne hovořit o bezpečnosti, přichází na řadu zásadní otázka: jak moc jsou tyto baterie spolehlivé? Zvykem bylo hodnotit technologie primárně na základě hardwaru (chlazení, protipožární bezpečnostní prvky atd.), v poslední době se ale čím dál více řeší i software – EMS a kyberbezpečnost. Jak k bezpečnosti přistupují samotní výrobci? A na základě čeho vybrat správnou technologii pro projekt? 

V následujícím článku se podíváme na obě bezpečnostní kategorie, čím jsou důležité, co ovlivňují a na co si dávat pozor.
 

My se na chvilku oprostíme od všech specifik a ekonomiky projektu, půjdeme přímo k technickému jádru. Mnohé z nás zajímá, ale často je to poslední věc, co se na projektech řeší. Díky přetlaku výrobců na trhu totiž vzniká názor, že je všechno víceméně stejné, čímž si sami zavíráme oči před detaily, které mohou být právě ten klíčový faktor. A detaily jsou v hotovém řešení vidět špatně, na to se musíme podívat pod povrch, v tomto případě pod ‘pokličku’ BESS kontejneru.

Hardwarová bezpečnost

Nejprve by bylo dobré identifikovat si hlavní hardwarové bezpečnostní riziko BESS a to je určitě tepelný únik (thermal runaway). Tepelný únik je nekontrolovaná reakce uvnitř lithium-iontového článku. Spouští ji například vnitřní zkrat, přebíjení nebo vysoká teplota. Během několika sekund může vést k uvolnění hořlavých plynů, požáru a v krajních případech i explozi.

Typický průběh:

  1. Zahřívání článku – vzniká vlastní teplo.
  2. Spuštění reakce – přehřátí vyvolá exotermní chemické reakce.
  3. Rychlý nárůst teploty (až 300 °C).
  4. Uvolnění plynů (zejména vodíku).
  5. Řetězová reakce – pokud se nezasáhne, teplo se šíří do dalších článků.

Teď už víme, proti komu všichni výrobci zbrojí nejvíc a můžeme se podívat na konkrétní případy, jak takovému protivníkovi čelit

Výběr dodavatele

Obecně můžeme doporučit výrobce, kteří mají co nejdelší výrobní řetězec a nejsou to pouze průměrná řešení schovaná pod velkou známější značkou, takzvané OEM (original equipment manufacturer) produkty. Velcí výrobci, jako třeba CATL, prodávají své bateriová články jiným značkám, které je přiznaně či nepřiznaně používají ve svých produktech. Na tom není nic zvláštního, ale investora do BESS by měla víc zajímat například kvalita a vymahatelnost záruk. Problematické to může být i z hlediska stáří, protože výrobce obvykle na OEMs nabízí produkty, které buď sám již nepoužívá, nebo jen v menší míře (např. CATL 280 Ah články). To nejlepší si zkrátka nechá pro sebe kvůli ceně a konkurenční výhodě. Jednoduše čím delší je cesta od výrobce k zákazníkovi, tím pravděpodobněji bude vymahatelnost složitější, nehledě na ekonomickou stránku. 

Velcí hráči jako CATL a BYD se v posledních letech zcela logicky zaměřují spíše na elektromobilitu, ze které mají majoritní zisky. Memodo má dlouhodobě v portfoliu baterie Pylontech jak pro rezidenční tak komerční použití, naše partnerství je dlouhodobé a podtržené servisním partnerstvím. Ale proč Pylontech? Velkou výhodou baterií Pylontech je fakt, že vlastní celý výrobní řetězec, včetně samotných bateriových článků a zároveň se jedná o společnost zaměřenou čistě na bateriové systémy k ukládání energie. Díky naší spolupráci máme přístup k materiálům, které na trhu nejsou standardem a dokážeme se tedy opřít o reálné výsledky. Využijeme tedy naši expertízu k názorné ukázce toho, jak k bezpečnosti přistupuje právě Pylontech.

Výběr materiálů

Vnitřní bezpečnost lithium-iontových baterií představuje klíčový aspekt jejich návrhu a výroby. Jedná se o vlastnosti, které jsou baterii vlastní už od počátku – tedy přímo zabudované do její struktury a složení. Tyto ‘pasivní’ bezpečnostní prvky vycházejí především z výběru vhodných materiálů, optimalizovaného konstrukčního řešení a precizních výrobních postupů

Začněme u elektrolytu, který slouží jako médium pro přenos energie mezi katodou a anodou. Přesným nastavením typů a koncentrací přísad do elektrolytu se vytváří mezifáze pevného elektrolytu (SEI) s optimalizovanou tloušťkou a pórovitostí, což umožňuje rychlejší transport lithiových iontů, nižší mezifázový odpor a vyšší energetickou účinnost – a v konečném důsledku prodlužuje životnost a efektivitu. Na základě testu podle mezinárodního standardu IEC 62620 je vidět, že optimalizace složení elektrolytu může výrazně zvýšit účinnost baterie:

Vliv katody a anody

Na trhu jsou k dostání různé typy lithium-iontových baterií (někdy označování jako ‘chemie’ baterie), nejčastější je LFP (LiFePO4) a NMC. Oba typy jsou li-ion baterie a zkratky jsou označení pro povrchovou směs na katodě. V závislosti na tom se samozřejmě mění základní charakteristiky bateriových článků. On NMC se obecně ustupuje, jelikož LFP vychází ve většině parametrů mnohem lépe, obzvlášť u bezpečnosti, cyklování a ekologické zátěže. NMC bateriím postupem času zbyla pouze jedna výhoda – energetická hustota na m3, která ovšem hraje roli hlavně u menších aplikací (např. baterie to telefonu). 

Anodový materiál u Li-iontových baterií je obvykle grafit, který je velmi odolný a zajišťuje dobrou stabilitu. Z fyzikálního hlediska je ale jeho životnost v provozu kratší, než životnost LFP katody. Obzvlášť vysokou zátěží trpí anoda při prvních cyklech baterie, kdy anoda přijme a zafixuje část aktivního lithia. To se projevuje na životnosti baterie, protože úbytek aktivního lithia výrazně zkracuje počet potenciálních cyklů baterie. Tomuto procesu se ovšem někteří výrobci bateriových článků vyhnou tzv. předlithinací (pre-lithination), kdy se malý objem lithia přidává přímo na anodu

Výrobní proces Pylontech obsahuje jak předlithinaci, tak v každém kroku kontrolní fáze, včetně odstraňování metalických nečistot či 5-násobné odmagnetování. Elektrody a elektrolyty jsou navržené tak, aby omezily tvorbu tepla a plynů a speciální úpravy zabraňují exotermním reakcím.

Články - hlavní stavební kámen

Po úspěšné výrobě všech materiálů a komponent nastává kompletace bateriových článků, která také ukrývá zajímavé detaily. Články Pylontech M7 jsou hermeticky uzavřené v hliníkovém obalu a doplněné o vlastní tlakový ventil, který při přetlaku bezpečně uvolní hořlavé plyny. Při kompletování do modulů se mezi jednotlivé články vkládají izolační destičky z nanomateriálů, které brání šíření tepelného úniku uvnitř modulu. Kromě výborných izolačních vlastností také disponují vysokou odolností vůči extrémním teplotám, stejně tak salinitě a vlhkosti. Jelikož v reálném provozu často baterie překračují navrhovanou životnost, jsou tyto vlastnosti dalším benefitem pro investora. Během výroby také probíhají 4 vysokonapěťové testy (HIPOT) pro otestování elektrických vlastností a stability. Riziko obloukového výboje je sníženo zabudováním nadproudových ochranných zařízení jak do bateriového modulu, tak i řídicího modulu (BMS) a případně střídače.

Teplotní stabilita

Jak už název napovídá, pro kontrolu tepelného úniku je klíčové udržení bezpečné teploty uvnitř článků. Na zahřívání má největší vliv vnitřní odpor, proudové zatížení baterie (rychlost vybíjení) a způsob chlazení, menší podíl může mít samotná konstrukce článků a okolní prostředí. Teplotu v bateriových modulech obvykle měří BMS na úrovni článků a ta je zodpovědná i za případné vnitřní ochranné procesy. U modulů Pylontech M7 je například v BMS nastaven zákaz nabíjení a vybíjení článku, pokud jeho teplota přesáhne 60°C (nad tuto hranici dochází ke snižování životnosti Li-ion článku). Nejčastěji se udává, že tepelný únik u LFP baterií nastává při teplotách nad 200°C, bezpečnostní buffer je tedy poměrně široký. 

Chlazení – vzduch vs kapalina

Nástup moderních BESS chlazených kapalinou pokládá otázku, jestli jsou vůbec baterie chlazené vzduchem bezpečné. Obecně se dá říct, že kapalinou chlazené baterie jsou lepší a bezpečnější díky efektivnější kontrole teploty. Je ale důležité si uvědomit, že vždy záleží na aplikaci a jak už víme, možná zdaleka největší vliv na zvyšování teploty baterie má rychlost vybíjení. I když jsou LFP články schopné vybíjení i rychlostí 10 C a víc, u BESS je největší C-rating standardně 1 C. Nejčastější je ovšem 0,5 C a s rostoucí kapacitou BESS se objevuje čím dál víc 0,25 C systémů. 

Je tedy zřejmé, že výrobci spíše drží vybíjecí potenciál LFP u BESS na nižších hranicích, zatímco v elektromobilitě je standard 2-5 C a krátkodobě až dvojnásobek. Vzduchem chlazené BESS tedy ještě mají své místo, hlavně na menších projektech v rámci jednotek MWh, kde nejsou vysoké nároky na cyklování baterie. Jejich výhodu zůstává jednoduchost zařízení, výrazně jednodušší údržba a servis. Instalovaná báze je stále výrazně vyšší a jsou vzduchem chlazené systémy, které fungují již po desítky let. Ventilátor má i další bezpečnostní funkce a musí být v kontejneru tak či tak, jak se dozvíme v další kapitole. Pro větší projekty s vysokými nároky na cyklování, jako jsou podpůrné služby výkonové rovnováhy je chlazení kapalinou samozřejmě lepší volbou, i když je třeba počítat především s výrazně vyšší vnitřní spotřebou.

Protipožární strategie

Systém protipožární ochrany zahrnuje především detektory kouře, senzory teploty a světelné a zvukové alarmy. Když je aktivován jakýkoli detektor, spustí se alarm detektorů vodíku. Pokud dojde k tepelnému úniku baterie nebo požáru baterie a teplota uvnitř skříně/kontejneru dosáhne 93 °C, aktivuje se aerosolový hasicí přístroj a uhasí požár úplným zaplavením. V případě zvýšené koncentrace hořlavého vodíku se aktivuje ventilátor pro odvod vzduchu, aby se odvětrala bateriová skříň/kontejner a zabránilo se vzniku výbušného stavu. Současně je v obou případech do rozvaděče odeslán signál suchého kontaktu.

Při tepelném úniku článků se totiž uvolňují hořlavé plyny, z nichž obsah vodíku činí více než 50 %. Pokud koncentrace vodíku ve vzduchu překročí určitou mez, dojde k výbuchu. Tato mez se nazývá dolní mez výbušnosti (LFL). Podle normy NFPA855 by měl být odsávací systém schopen regulovat koncentraci hořlavých plynů na méně než 25 % LFL a k tomu je vzduchová ventilace naprosto zásadní. Když tlak vzduchu dosáhne určité hodnoty, uvolní se klapka proti výbuchu a spustí se ventilátor, čímž se uvolní tlak vzduchu a hořlavý plyn

Přeprava a manipulace

Celá baterie (M7) prošla pádovými testy, jako jsou IEC62619, UL1973 atd. To zajišťuje, že se nepoškodí plášť ani články, systém BMS bude fungovat normálně a baterie bude i po pádu nebo nárazu stále schopna být normálně používána. U venkovních skříní nebo kontejnerových produktů Pylontech simuluje strukturální pevnost skříně nebo kontejneru podle norem ISTA-3E pro vibrace při přepravě. To je často podceňovaný faktor, hlavně u ‘evropských řešení’, která používají komponenty z Číny a v EU se pouze kompletují. BESS jsou extrémně těžká zařízení, přeprava a manipulace mají vliv na celkovou kondici systému. Pokud například systém není dobře vyvážen pro manipulaci, může se kontejner například zkroutit tak, že nepůjdou dovřít dveře. Kompletace BESS na místě je logisticky méně náročná, na druhou stranu obvykle potřebuje více místa a zkušenosti firmy, která BESS kompletuje. All-in-one kontejnery na druhou stranu nabízí komplexní provedení, které z pravidla zabere méně místa i času na instalaci a konzistentnost v elektrickém zapojení komponent. Obecné riziko ze špatného zapojení komponent je nižší, protože jde o unifikovaný produkt

Software a kyberbezpečnost

Software a kyberbezpečnost bateriových úložišť je velké téma posledních měsíců a je to správně. Výborný článek o tomto tématu sepsala odbornice na kyberbezpečnost Erika Langerová, která rozděluje bezpečnost se dá rozdělit do tří úrovní - na úrovni samotného kontejneru, na lokální úrovni přístupu (LAN) a na úrovni vzdáleného přístupu (WAN). 

První úroveň pokrývá vnitřní řízení od výrobce, řídící jednotka baterie (BMS) a systém řízení toků energie (EMS). EMS od výrobců má základní funkce managmentu a podle potřeb je obvykle nutné ji ‘přikrýt’ EMS místního výrobce, který pokrývá druhou vrstvu a nabízí funkce podle lokálních požadavků. Konfigurace systému probíhá po jednotlivých položkách. Stačí tedy vědět, co všechno od svého bateriového úložiště očekáváte. Podle toho si můžete vybrat položky, které se do vašeho plánu hodí a ušít si tak systém na míru. Prodej za spotové ceny, maximální využití vlastní energie, peakshaving, ale třeba i poskytování energetických služeb dalším účastníkům flexibility, které vám může přinést finanční příjmy. To vše a mnohem víc je s EMS – například od EnergoStation, možné.

Největší riziko představuje vzdálený přístup přes cloudové platformy výrobců, kde se mohou ukládat data na serverech mimo EU. Doporučujeme tedy vybrat takového výrobce, který tyto funkce nabízí volitelně a záruka není podmíněna jejich využíváním, což například Pylontech umožňuje. 

Čekejte prosím, upozornění se načítají...
Oznámení
    Při načítání oznámení došlo k neočekávané chybě.