Jaké baterie nás čekají v budoucnosti?
Baterie jsou stále důležitější. Všímáme si toho při naší každodenní práci, protože poptávka po domácích a komerčních úložištích neustále roste. Jsou však baterie udržitelné? Jaké typy článků existují? Jak se bude trh vyvíjet v budoucnu?
Recyklovatelnost baterií
Při prvním pohledu na použité suroviny a výrobní procesy baterie by se mohlo zdát, že není ani moc udržitelná, ani šetrná k životnímu prostředí. Obsahuje nedostupné a vzácné suroviny, jako je kobalt, lithium nebo mangan. Těžba i zpracování těchto materiálů má někdy velké sociální a environmentální dopady.
Nelze ale pominout zásadní aspekty – baterie pomáhají řešit závislost na fosilních palivech a jsou díky technickým pokrokům stále udržitelnější. Výběr materiálů se více zaměřuje na snadno dostupné a nekritické zdroje, např. sodík. Také těžba materiálů je stále šetrnější k životnímu prostředí – učíme se z chyb.
Věděli jste, že těžba lithia v Chile je k životnímu prostředí šetrnější? Dříve se solanka (obsahující lithium) čerpala na povrch a skladovala v obrovských nádržích, dokud se voda neodpařila. Takový proces způsobil pokles hladiny podzemní vody.
V současnosti se lithium získává přímo ze solanky a vrací zpět do země.
Co se stane po skončení životnosti baterie? Lze bateriové moduly recyklovat?
Více než 96 % materiálů použitých v bateriovém modulu recyklovat lze. Doposud se lithiové baterie po skončení životnosti většinou spalovaly a následně rozemílaly, aby se z nich získaly některé suroviny; například kobalt, nikl a měď. Nyní je populárnější tzv. mechanický hydrometalurgický proces.
Vypadá následovně:
- Modul baterie se rozemele.
- Smíšené suroviny se třídí pomocí několika složitých třídicích procesů, s ohledem na potřeby trhu. Postup je vhodný pro průmyslové využití a několik společností již tento proces úspěšně používá!
V Česku měla být postavena u Plzně továrna na baterie firmy Volkswagen. Koncern se ale rozhodl plány prozatím odložit na neurčito. Přednost pro výstavbu závodu dostala Severní Amerika, nabídla výhodnější podmínky.
Aktuálně probíhá výstavba továrny na v západní části sousedního Slovenska. Dle informací má začít produkovat baterie od konce roku 2024. Celkové investice dosáhnou nejméně 4,82 miliardy Kč. Svou první vlastní výrobu Li-Ion baterií buduje firma Porsche obci Horná Streda.
Podle nařízení EU o bateriích musí být do roku 2030 recyklováno alespoň 70 % všech bateriových modulů. Nová pravidla například požadují zdvojnásobení recyklace lithia - těžba zatěžuje životní prostředí.
Nyní se blíže podíváme na bateriový článek
Ten hraje ústřední roli při ukládání i uvolňování energie. Akumulátorové články jsou většinou konstruovány v jednom z těchto provedení:
- Cylindrické (válcové)
- Prismatické
- Kapsové (připomínají kapsy s balenou kávou)
Typy baterií
Každá konstrukce má své výhody a nevýhody. Například válcový tvar umožňuje velmi vysokou objemovou hustotu energie na úrovni buněk a modulů. Kruhový tvar však vyplňuje prostor velmi neefektivně.
Z hlediska hustoty energie může bateriový článek v „pytlíkové“ struktuře držet krok s válcovým tvarem. Využití prostoru je efektivní, ale váčková struktura je velmi pružná, a proto se pod tlakem nafoukne.
Prismatické bateriové články mají sice nízkou hustotu energie, ale zároveň jsou velmi robustní a dobře využívají prostor.
Současné bateriové systémy a technologie článků
V současné době se pro ukládání elektrické energie ve stacionárních systémech používají především lithium-iontové (Li-Ion) akumulátory. Li-Ion bateriové systémy jsou snadno rozšiřitelné, mají dlouhou životnost, nenáročnou údržbu, vysokou hustotu energie, odolávají vysokým/nízkým teplotám a jsou méně citlivé na vlhkost než jiné bateriové systémy.
Aby se zvýšila bezpečnost Li-Ion bateriových článků a zabránilo se jejich většímu poškození, jsou instalovány následující prvky:
- PTC prvek (kladný teplotní koeficient): Přeruší elektrický kontakt s článkem, když se zahřeje, a může zabránit dalšímu přehřátí článku.
- Prvek CID (přerušení dodávky proudu): V případě přetlaku přeruší elektrický kontakt v článku.
Baterie typu lithium-nikl-kobalt-oxid hliníku (NCA) jsou známy od konce 90. let 20. století. Směs přináší více energie i vysoký výkon. U akumulátorových článků NCA je zajištěna větší bezpečnost v elektronických automobilech pomocí speciálních monitorovacích mechanismů. Přestože se pro výrobu používá málo kobaltu, je výroba bateriových článků NCA drahá. V automobilovém průmyslu se proto příliš nepoužívá.
Lithium-nikl-mangan-kobalt-oxidové (NMC) bateriové články lze vyrábět s různými vlastnostmi, protože poměr niklu, manganu a kobaltu se může měnit. Méně kobaltu = nižší náklady. Více niklu = vyšší hustota energie. Větší podíl manganu = zvýšení měrného výkonu. Tato flexibilita je velkou výhodou.
Lithium-železo-fosfátové (LFP) bateriové články nabízí vyšší vnitřní bezpečnost i hustotu výkonu. Skupiny prvků používané pro výrobu článků jsou lépe dostupné, což výrazně usnadňuje výrobní proces. Nevýhodou je rychlejší samovybíjení a nižší hustota energie ve srovnání s NCA a NMC bateriovými články.
LFP | NCA | NMC | |
---|---|---|---|
Hustota energie | Nízká | Vysoká | Střední |
Rychlost nabíjení | Vysoká | Nízká | Střední |
Výkon | Střední | Vysoká | Střední |
Životnost | Vysoká | Střední | Střední |
Náklady | Vysoká | Střední | Střední |
Bezpečnost | Vysoká | Nízká | Střední |
Dostupnost materiálů | Vysoká | Nízká | Nízká |
Prognóza trhu společnosti GreenTech Media předpovídá, že podíl baterií NMC se bude snižovat a podíl baterií LFP se bude zvyšovat:
Takto vypadá trh s bateriemi a jeho budoucnost
Trh s bateriemi ukazuje na růst – jen v roce 2022 přibylo 214 000 domácích úložišť a přibližně 3 900 komerčních úložišť. Odhady počítají s poptávkou po 2 035 GW v roce 2030. Velká část z toho bude využita pro elektromobilitu. Aby bylo možné uspokojovat poptávku, probíhá výzkum levných a udržitelných alternativ k Li-Ion bateriím.
Vzhledem k potenciálu odvětví probíhá výzkum levných a udržitelných alternativ k lithium-iontovým bateriím. Malý výtah z projektů:
CATL – čínský výrobce sodíko-iontových (Na-ion) baterií (výroba od roku 2023)
V roce 2023 představí čínský výrobce Contemporary Amperex Technology (CATL) novou Na-Ion baterii. Zpočátku mají Na-Ion baterie nahradit olověné akumulátory ve spalovacích automobilech, ale ve střednědobém nebo dlouhodobém horizontu se budou používat i v elektromobilech. Tato technologie baterií zaujme velmi rychlou schopností nabíjení a kompatibilitou, což je pro elektromobily důležité. Společnost CATL rovněž vyvinula kombinaci Li-Ion a Na-Ion článků. Ta je vhodná pro technologii cell-to-pack výrobce a lze ji použít v e-automobilech bez bateriových modulů.
Hliníko-sirná baterie (Massachusettský technologický institut (MIT), USA)
Mezinárodní tým výzkumníků z Massachusettského technologického institutu (MIT) v USA vyvinul technologii hliníko-sirných baterií. Kromě hliníku a síry se k ukládání energie používá chloro-hlinitá sůl, která funguje jako izolační materiál. Četné testovací zkoušky ukázaly, že tato technologie baterií má vysokou rychlost nabíjení. Kromě toho je pro výrobu nutná jen 1/6 nákladů na Li-Ion baterie. Největší výhodou je ale téměř žádné nebezpečí požáru.
Cerenergy – levná alternativa k Li-Ion bateriím?
Fraunhoferův institut pro keramické technologie a systémy IKTS založil společný podnik. Technologie článků se řadí pod značku „Cerenergy“. Nová technologie neobsahuje lithium, kobalt, grafit ani měď. Mohly by se tak omezit nedostatkové suroviny a problémy s dodavatelským řetězcem. Podle výzkumníků jsou výrobní náklady přibližně o 40 % nižší než náklady na Li-Ion baterie. Hlavními součástmi baterií Cerenergy jsou obyčejná sůl nebo baterie Na/NiCl2 a Na/S. Nově vyvinuté akumulátory Cerenergy ACB60 mají údajně delší životnost a jsou schopny dodávat uloženou energii po delší dobu.
Závěr
Pokud jde o udržitelnost bateriových systémů, ušli jsme už dlouhou cestu. Pokud srovnáme současné technologie těžby a recyklace zdrojů s technologiemi před několika lety nebo desetiletími, i celé odvětví udělalo velký pokrok. Konstrukce článků dosáhla také velmi vysokého standardu bezpečnosti a výkonu. Abychom mohli nabídnout vhodné řešení pro každou aplikaci, potřebujeme kombinaci různých bateriových technologií.
Shrnutí
- Bateriové systémy jsou stále udržitelnější.
- Mezi nejčastější provedení patří: cylindrické, prizmatické a pytlíkové.
- V současné době převládají Li-Ion baterie a mezi nimi zejména: chemické články NMC, NMA a LFP.
- Vývoj alternativ k Li-Ion bateriím je stále důležitější.